Reorganizarea CNAIR și înființarea CNIR ridică multe semne de întrebare și poate aduce deservicii

0

Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”, care reunește angajați ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), atrage atenția asupra faptului că reorganizarea instituției noastre și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), ridică multe semne de întrebare. Dorim să știm dacă trebuie să ne așteptăm la concedieri, în contextul în care se transferă proiectele de infrastructură dar nu și personalul, sau dacă întreținerea drumurilor existente va avea de suferit, având în vedere că din veniturile companiei ar putea fi plătiți noii angajați.

În primul rând, potrivit informațiilor existente, CNAIR va transfera în mod etapizat către CNIR, în termen de 3 ani, proiecte de infrastructură de transport rutier pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, inclusiv cele aflate în faza de pregătire. Legea prevede că până la desfășurarea efectivă a activității CNIR pot fi asigurate servicii-suport de către CNAIR pe bază de protocol de colaborare încheiat între cele două companii. Nu știm cum se va realiza acest lucru și în ce mod va cumpăra CNIR (achiziție directă?), servicii suport de la CNAIR, în contextul în care nu avem acest obiect de activitate. Sau aceste servicii vor fi prestate gratuit?

În al doilea rând, noua societate va avea maxim 400 de salariați, pentru care CNAIR va vira, lunar, un procent de 15% din veniturile încasate din utilizare a rețelei de drumuri naționale din România (rovignete, tarife trecere pod etc). În prezent, fondul de salarii al CNAIR, necesar pentru plata a 7.000 salariați, reprezintă 46% din veniturile proprii, restul veniturilor fiind utilizare pentru lucrările de întreținere a drumurilor. 15% din veniturile proprii, pentru plata a  400 de salariați, reprezintă o suma foarte mare, oare ce salarii se preconizează a fi plătite la CNIR? Valoarea veniturilor CNAIR rămâne aproape aceeași în fiecare an și dacă din aceste venituri vor fi achitate sume considerabile pentru noi cheltuieli de personal, întreținerea drumurilor existente va avea de suferit?

În al treilea rând, așa cum afirmă conducerea executivă a CNAIR, chiar dacă se transferă proiectele de infrastructură către noua societate, nu se dorește și preluarea personalului, deci CNAIR va avea excedent de personal. Oare să ne așteptăm la concedieri?

Sunt întrebări legitime și dacă în România există legislație, Legea 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare și consultare a angajaților, ea nu a fost respectată, pentru că nimeni nu a fost informat.

Nu în ultimul rând, considerăm că denumirea aproape identica a celor două entități va crea dificultăți majore în practică, confuzii la nivelul percepției publice, erori de comunicare a documentelor și asocieri cu posibile efecte juridice, preferabil de evitat.

Reamintim că în luna martie a fost promulgată Legea 50/2021, pentru aprobarea Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere – S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative.

Distribuie

Lasă un comentariu

Top