Nimeni nu se mai poate apara in cauzele penale de inregistrarile SRI si DNA

0

Colonia Romania, in care binomul SRI-DNA primeste continuu sustinere de peste Ocean ca sa nu raspunda pentru abuzurile si incalcarile Drepturilor Omului, a mai primit o lovitura prin intermediul Ministerului Justitiei.Daca pana in prezent, exista posibilitatea ca in cauzele penale acuzatii sa poata solicita expertizarea inregistrarilor audio-video realizate de SRI si DNA, iar judecatorii aveau posibilitatea sa dispuna expertize prin desemnarea de experti autorizati pe voce si vorbire selectati de pe Tabelul nominal cu expertii criminalisti autorizati, acest lucru nu mai este posibil. Si asta pentru ca incepand cu data de 19 ianuarie 2016, varianta oficiala a „Tabelului nominal cu expertii criminalisti autorizati” nu mai contine categoria expertilor pe voce si vorbire, asa cum a existat din 2011 si pana in prezent. Practic, dreptul fundamental la un proces echitabil, prevazut de CEDO, este calcat in picioare prin punerea acuzatilor in imposibilitatea de a se mai apara in fata unor interceptari pe care le considera mistificate.

sri_14

Avem convingerea ca de aceasta manevra antidemocratica nu este deloc strain Serviciul Roman de Informatii, care s-a opus intotdeauna expertizelor pe voce si vorbire si care forteaza la indemnul unor oficiali din serviciile secrete americane – contrar normelor UE si jurisprudentei CEDO de la Strasbourg – la adoptarea in Romania a “legilor Big Brother”.

Manevra anti-europeana a Ministerului Justitiei ii leaga de maini si de picioare pe judecatori, care nu mai pot desemna in cauzele penale experti pe voce si vorbire care sa expertizeze inregistrarile audio-video realizate si depuse la dosare de SRI si DNA. Practic apararea in cauzele cu interceptari audio-video nu se mai poate face, judecatorii fiind obligati sa ia de bun ce zic procurorii pe baza inregistrarilor trucate sau nu.

Posibila explicatie a sfidarii dreptului la un proces echitabil

In ultimii ani, datorita presiunilor facute asupra judecatorilor de binomul SRI-DNA multi judecatori au ajuns sa refuze solicitarile inculpatilor si ale aparatorilor acestora de a se dispune expertizarea interceptarilor audio-video depuse la dosar in acuzare. Asta intrucat, in mai toate cazurile in care au existat judecatori care au respectat dreptul la un proces echitabil si au dispus efectuarea de expertize pe voce si vorbire de catre experti alesi de pe Tabelul nominal cu expertii criminalisti autorizati, concluziile expertizelor aruncau in aer acuzatiile intrucat se constata ca inregistrarile nu sunt originale si autentice. Si ca neexistand suportul original si aparatul cu care s-a efectuat interceptarea, nu se poate realiza o expertiza criminalistica pe voce si vorbire care sa ateste realitatea interceptarilor.

Acest fenomen s-a datorat faptului ca lasat sa actioneze de capul lui in Romania si necontrolat de niciun organism (afara de comisiile decorative parlamentare) SRI, care nu este altceva decat continuatorul fostei Securitati, a construit un sistem national de interceptari prost gandit si care nu garanteaza impotriva masluirii interceptarilor.

Practic, SRI inregistreaza pe servere toate convorbirile purtate in retelele de telefonie fixa si mobila, continutul inregistrarilor fiind stocat pe hard-disk-uri care se afla fizic in incinta unor unitati militare ale SRI.

Potrivit normelor internationale in materie de expertizare a inregistrarilor audio-video, nicio expertiza nu poate fi realizata decat daca expertului i se pun la dispozitie suportul original (hard disk-ul, cardul de memorie, banda etc) dar si echipamentul original cu care s-a efectuat inregistrarea (reportofonul, magnetofonul, aparatul).

Din cauza ca in procesele penale, SRI si DNA nu depun la dosar suportii originali, ci doar copii ale inregistrarilor – de regula pe suport DVD – fara a livra nici echipamentul original (la care expertul nu poate avea acces intrucat serverele pe care se stocheaza inregistrarile se afla in incinta unitatilor SRI in care nu se poate patrunde intrucat se invoca secretul de stat) expertizele se finalizeaza cu concluzia ca inregistrarile nu sunt originale si autentice.

In loc sa se ia masuri pentru ca SRI sa nu mai detina monopolul pe inregistrari (in nicio tara din Uniunea Europeana un serviciu secret national nu intercepteaza alte servicii si pe oricine, ci dimpotriva exista institutii independente care realizeaza aceste operatiuni), precum si masuri de a nu se mai inregistra pe hard-disk-uri la care expertii nu pot avea acces, la noi se prefera ascunderea gunoiului sub pres prin masuri anti-europene.

Prin eliminarea de pe Tabelul nominal cu expertii criminalisti autorizati a specializatii voce si vorbire, de acum inainte SRI si DNA pot face ce vor, intrucat nimeni nu le mai poate contesta “operele alese”. Iar oricine poate cadea victima unor interceptari contrafacute, asa cum s-a dovedit ca o face DNA.

Efectele nefaste ale manevrei anti-europene a Ministerului Justitiei

Noul Tabel nominal cu expertii criminalisti autorizati, publicat in ianuarie 2016, nu mai contine specialitatile de expertize criminalistice voce si vorbire, imagini, date informatice, mijloace de telecomunicatii, adica exact acele expertize in care au fost semnalate abuzuri, falsuri si contrafaceri de probe si mijloace de proba. In Romania nu mai are nicio importanta ca unii au dobandit legal calitatea de expert criminalist autorizat in aceste domenii iar MJ le-a confiscat-o fara nicio baza legala.

Efectele nefaste in viitorul apropiat le putem intui:

-abuzurile, falsurile si contrafacerile de probe audio/video se vor amplifica in 2016;

-instantele vor refuza sa mai permita partilor sa-si angajeze experti parte motivand ca Tabelul publicat pe site-ul MJ nu contine specializarile voce si vorbire, imagini, date informatice, mijloace de telecomunicatii;

-MJ va refuza sa mai vizeze legitimatii de expert criminalist autorizat in specialitatile voce si vorbire, imagini, date informatice, mijloace de telecomunicatii, motivand tocmai lipsa acestora din Tabelul modificat… chiar de catre MJ;

-partile nu vor mai avea posibilitatea de a se apara conform CEDO si nu vor mai putea sa-si angajeze experti parte;

-CSM, Guvernul si Parlamentul nu vor misca un deget in fata Binomului SRI-DNA pentru corectarea situatiei;

-societatea civila nu va intelege gravitatea situatiei si nu vor exista reactii corespunzatoare din partea acesteia;

-partenerilor straini le va fi in continuare imposibil sa inteleaga situatia reala din Romania si vor continua sa aprecieze rezultatele binomului SRI-DNA in conditiile in care dreptul partilor la aparare impotriva probelor audio/video a fost suprimat total;

In urma acestei operatiuni, Ministerul Justitiei a dovedit oficial ca nu reprezinta interesele expertilor criminalisti autorizati cel putin din specialitatile voce si vorbire, imagini, date informatice, mijloace de telecomunicatii, si nu poate asigura partilor un cadru legal de aparare conform CEDO;

Practica CEDO va ramane in continuare o chestiune abstracta, valabila doar acolo la ei la Strasbourg; a se vedea cazul Mirilashvili c. Russia, nr. 6293/04, in care Curtea de la Strasbourg a reiterat că „este libertatea judecatorului sa decida cu privire la competenta unui martor expert desemnat de parte” (n.n. in Romania expert criminalist autorizat recomandat de parti, si nu impus de Servicii sau Guvern prin intermediul MJ);

Sistemul romanesc s-a indepartat si mai mult de cele din Uniunea Europeana in care Ministerele de Justitie (implicit Guvernele si Serviciile) nu au ca obiect de activitate autorizarea de experti parte sau experti independenti. (luju.ro)

Distribuie

Lasă un comentariu

Top