Inspectoratul Teritorial de Muncă Alba a desfășurat, în săptămâna 16 – 20 mai, acțiuni de control care au vizat respectarea legislației în domeniul securității și sănătății în muncă, și al relațiilor de muncă, aplicând pentru neregulile constate 5 amenzi in valoare de peste 9.000 lei și un număr de 44 avertismente.
Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămînal, către Inspecţia Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 16.05. -20.05.2022, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relaţiilor de muncă:
Total unităţi controlate: 40
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 491
Din care – femei : 225
Număr deficienţe constatate: 109
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : 9
Din care : – 5 avertismente;
– 4 amenzi in cuantum de 5.300 lei.
Principalele deficienţe constatate în controale :
- Contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
- neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
- neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
- nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
- neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;
- dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
- nu a fost întocmită programarea concediilor de odihnă pentru anul 2022;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 22
Număr deficienţe constatate: 40
Număr de măsuri dispuse : 40
Angajatori sancționați: 22
Nr. sancţiuni aplicate: – 40
- 39 avertismente;
- 1 amenda in cuantum de 4.000 lei;
Nr.evenimente in curs de cercetare : 2
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori : 1
Principalele deficienţe stabilite în controale:
- Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
- Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
- Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
- Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
- Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
- Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
- Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.