Anchetele fostei Gărzii Financiare zac abandonate în arhivele Fiscului . România a pierdut peste 1 miliard de euro

0

Sute de mii de dosare de evaziune fiscală şi fraudă fiscală rezultate în urma controalelor efectuate la nivel naţional de Garda Financiară au fost date uitării, după ce această instituţie a fost desfiinţată în 2013. Valoarea prejudiciilor la nivel naţional rezultată din aceste dosare ar putea depăşi suma de un miliard de euro, bani care ar trebui să se regăsească în bugetul statului.

garda financiara_1În anul 2013, Guvernul a dat o Ordonanţă de Urgenţă prin care s-a decis desfiinţarea Gărzii Financiare. Decizia a intrat în vigoare la data de 1 noiembrie 2013. Această instituţie mamut avea ca atribuţii principale verificarea operaţiunilor economice desfăşurate pe teritoriul naţional, combaterea evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale. Totodată, verificau şi achiziţiile intracomunitare.

Atunci, la Garda Financiară lucrau 770 de comisari. Aceştia erau împărţiţi între structura centrală, cele 41 de secţii judeţene şi secţia Municipiului Bucureşti. După ce a fost desfiinţată, sute de mii de dosare aflate în lucru au fost băgate în arhivă, sub cheie. Mai mult, nu se mai ştie nimic despre bunurile confiscate de comisarii Gărzii Financiare. Printre acestea se aflau mii de baxuri de băuturi alcoolice, textile, aparatură IT, ţigări, bunuri de contrabandă, etc.

Pentru a putea să ne facem o imagine despre cât de valoroasă este această arhivă a Gărzii Financiare am consultat raportul de performanţă al instituţiei pe anul 2012. Potrivit acestui raport, cei 770 de comisari au desfăşurat 124.652 de controale. În urma acestora au fost aplicate 38.678 de amenzi în valoare de 83 milioane de lei. Au fost confiscate bunuri şi bani în cuantum de 194 milioane de lei. S-au luat măsuri asiguratorii pentru suma totală de 2.037.000.000 lei. Totodată, s-a stabilit un prejudiciu la nivel naţional în valoare de 3.851.000.000 lei, adică în jur de 900 de milioane de euro. În total, se poate vorbi despre o sumă care depăşeşte un miliard de euro, doar pe anul 2012.

 Ce zice ANAF?
Potrivit Ordonanţei de Guvern din 2013: „procedurile aflate în derulare la nivelul Gărzii Financiare vor fi continuate de Agenţie (n.r. ANAF), care subrogă în drepturile şi obligaţiile acesteia, actele îndeplinite anterior rămân valabile”. Numai că, dosarele aflate în curs de soluţionare nu au mai fost finalizate pentru că imediat s-a instalat haosul. Pe de-o parte a fost un vid legislativ de aproape un an de zile până şi-a intrat efectiv în atribuţii Direcţia Generală Antifraudă Fiscală. Pe de altă parte un număr mare de comisari de la Garda Financiară nu s-au mai regăsit pe organigrama Antifraudei. Astfel, dosarele de evaziune fiscală zac acum depozitate în arhiva ANAF.

Am solicitat Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală să ne spună ce s-a întâmplat cu dosarele aflate în lucru la Garda Financiară, după ce această instituţie a fost desfiinţată. „După reorganizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, dosarele care se aflau în curs de instrumentare de către Garda Financiară au fost preluate de Agenţie. În momentul desfiinţării, arhiva Gărzii Financiare – aparat central a fost preluată de către Direcţia Generală de Investiţii, Achiziţii Publice şi Servicii Interne- ANAF, iar arhivele secţiilor judeţene ale Gărzii Financiare au fost preluate de către Agenţiile Judeţene de Finanţe Publice, structuri subordonate Agenţiei (…) Patrimoniul, arhiva, prevederile bugetare, execuţia bugetară până la data desfiinţării şi orice alte bunuri ale Gărzii Financiare sunt preluate de Agenţie, pe baza de protocol, încheiat în termenul prevăzut la alin.1”, a precizat  Serviciul de Comunicare, Relaţii Publice şi Mass-Media al ANAF.

Banii statului uitaţi în arhivele Fiscului
Tot de la ANAF aflăm că arhiva Gărzii Financiare se află depozitată în spaţii special amenajate, fiind administrată atât de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – aparat central cât şi de structurile subordonate. „Datorită faptului că arhiva Gărzii Financiare se află depozitată în spaţii proprii ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, nu a existat necesitatea închirierii altor spaţii. Totodată, arhiva Gărzii Financiare fiind gestionată de personalul propriu al Agenţiei, nu a existat necesitatea externalizării serviciilor de arhivare”, a precizat ANAF.  Petru Zoltan  ( mariustuca.ro )

Distribuie

Lasă un comentariu

Top