Care sunt procedurile recalculării facturilor umflate la energie

0

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat, miercuri, după ședința de Guvern, că există o procedură pentru cei care au facturile umflate.

Ministrul Popescu spune că ANRE ar trebui să se ocupe, iar românii care primesc facturi fără compensarea prețului la energiei trebuie să semnaleze acest lucru prima dată la furnizor, iar mai apoi la ANRE.

„Astăzi, în ședința de guvern, a venit și președintele autorității de reglementare și ne-a spus procedurile. Oamenii trebuie să știe că ANRE are un call center foarte mare care poate răspunde la foarte multe solicitări. Ne-a comunicat că a intrat într-un control la furnizori. Procedura există pentru fiecare și ne-a spus-o:

  • Reclamație la furnizor, acesta are posibilitatea să returneze banii în 5 zile dacă suma este peste 100 de lei.
  • Dacă este sub 100 de lei se scade din factura următoare.
  • Dacă furnizorul nu face acest lucru, reclamația se duce la ANRE și rezolvă ANRE.

Există proceduri, există acel call center”, a declarat ministrul Energiei.

Pentru problemele legate de facturi, consumatorii pot apela call-centerul ANRE la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în reţeaua Orange, apelabil din toate reţelele) şi la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în reţeaua Telekom, apelabil din toate reţelele).

Guvernul vrea să adopte săptămâna viitoare prin ordonanță noi sancțiuni în cazul furnizorilor de energie care emit în mod eronat facturi la energie și gaze, respectiv amenda pe cifra de afaceri.

În plus se va introduce și obligativitatea nedrebranșării consumatorilor. Ordonanța va modifica legea 259 privind plafonarea și compensarea prețurilor la energie și gaze. „Au emis milioane de facturi eronate catre clienti. Au făcut și în noiembrie și decembrie’, a spus miercuri ministrul Energiei Virgil Popescu.

  • „În legea consumatorului vulnerabil și în legea plafonării și compensării există obligativitatea nedrebranșării consumatorului vulnerabil. După ce am văzut ce fac furnizorii – emit facturi, forțează plata acestor facturi – existând acest risc al debranșării, evident când le dăm o sancțiune pe facturi, de refacere a facturilor si neperceperea penalităților, trebuie să ne asigurăm că nu pot fi abuzuri împotriva oamenilor care nu au capacitatea de negociere cu furnizorii. (..)
  • Pe toată perioada aceasta de aplicare a legii nu vor fi debranșări nu doar pentru consumatorii vulnerabili, care sunt protejați, ci și pentru restul consumatorilor.”, a declarat miercuri ministrul Virgil Popescu.

Nedebranșarea se va aplica pe toată perioada de valabilitate a legii. Legea este valabilă, se fac facturi și în iulie de regularizare, și după aprilie. Legea acționează pana la finalizarea tuturor regularizărilor si pana cand se va reface factura nu percepi penalități. Asta e evident.”, a spus ministrul.

Statul ia in calcul să introducă măsuri mai ferme împotriva furnizorilor în această nouă ordonanță.

‘Există în momentul de față două tipuri de sancțiuni care pot fi date. Una pe legea ANPC-ului, pe practici înșelătoare și din moment ce emiți altă factură decât ar trebui, încerci să înșeli acesțti oameni, si alta pe legea energiei electrice si care este mult mai mare și o poate aplica ANRE pe același tip de contracvenție.

Ne gândim să punem și în legea plafonării suplimentar, de ce nu, o amendă pe cifra de afaceri pentru cei care fac în mod repetat. S-au făcut și în noiembrie, s-au făcut și în decembrie. Ei au emis milioane de facturi către clienți în mod eronat. Mai e ceva de gândit că aceasta nu e în mod repetat?”, a spus Popescu.

Control ANPC în toată țara la furnizorii de energie și gaze: 37 de furnizori verificați până acum. Exemple de nereguli doar la 2 mari furnizori

În cadrul briefingului care a urmat ședinței de Guvern a vorbit și Mihai Culeafa, vicepreședinte ANPC și cel care exercită acum atribuțiile de președinte la protecția Consumatorilor.

Acesta a spus că autoritatea începând din 6 ianuarie a demarat o serie de controale la toți furnizorii de energie electrică și gaze din țară, fiind controlați până în momentul de față 37 de operatori economici cu unul sau două puncte de lucru în toată țara, unde au fost depistate câteva neconcordanțe în privința legii 259 privind plafonarea și compensarea prețurilor.

Acesta a prezentat două exemple de nereguli.

„Doi mari operatori economici au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea prețurilor, menționând faptul că au întârziat normele de aplicare a legii,. de asemenea au calculat noile prețuri pornind de la valoarea lor fără TVA. În acest caz s-a propus încetarea de practici comerciale incorecte. Controalele vor continua în perioada următoare și se vor intensifica în toată țara la absolut toți furnizorii de energie electrică și gaze.”, a spus oficialul ANPC.

Și ANRE a demarat acțiuni de control. Cine sunt cei verificați și ce recomandări se fac cetățenilor afectați

Tot miercuri, și Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunțat că a demarat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale. Asta în contextul creșterii facturilor. Conform ANRE, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.

Distribuie

Lasă un comentariu

Top